vrijdag 9 september 2011

Speelbal tutorial.

Ik heb deze aangepast. Mijn speelbal is geen football, want hij is niet puntig, maar een heel stuk platter. Het gaat hier dus om mijn versie.

Je hebt nodig:
* stofjes (4 stukken voor de bal)           * lintjes
* stofschaar                                     * naaimachine
* garen                                            * spelden
* vulling

Het is beroerd weer, het is (bijna) weekend! Dus een goed moment om eens een speelgoedje te maken voor een ukkie in je omgeving. Goed, om te beginnen zoek je in je spullen naar wat restjes van leuke stofjes. Ik heb hier twee katoentjes, fleece en vilt. Je hebt vier stukken nodig. Het is een ideaal dingetje om restjes op te maken en om te recykleren! Oude babykleertjes, oude gordijnen, je snapt me wel.


Knip hier vier keer het patroontje uit. Hmm ik had mijn stofjes wel even mogen strijken voor de foto. 



Als je er lintjes en applicaties aan wilt toevoegen moet je dat nu doen. Je kunt denken aan letters, lintjes, applicaties en zo. Dus zoek leuke lintjes uit..


En maak wat letters of cijfers (uit vilt is handig, dit rafelt niet en je hoeft niet te rommelen met plakvlies of iets dergelijks)...wel in spiegelbeeld af tekenen! Ik teken het gewoon af met uitwasbare stift. Uitknippen met een stofschaar. 

Knip de lintjes op maat (niet te lang!) en spelt ze onder de letters vast. 


Stik het vast met de naaimachine. 


Dan heb je zo ongeveer dit. (En idd er zit een labeltje minder aan mijn M)


Dit doe je met alle vlakken. Tenminste als je op alle vlakken een applicatie wilt. 


Alle vlakken zijn gestikt. Je hoeft niet te vragen hoe het meisje heet voor wie deze bal is. Nu kun je de bal in elkaar zetten. Let er op dat de labeltjes niet tussen de stiksels gaan komen. En als je meerdere letters gebruikt moet je er even op letten dat het woord wel klopt als je het aan elkaar zet. Leg de eerste twee delen met de goede kanten op elkaar. 


Stik niet te dicht bij de rand en stik van hoekje naar hoekje.


Pak het derde deel en spelt die ook met de goede kanten eraan. Dan heb zoiets als dit.


Ga door totdat je vier delen aan elkaar hebt gezet. 


Nu spelt je het eerste en het laatste deel aan elkaar met de goede kanten op elkaar. Stik dit ook vast maar laat een stuk open om de bal te kunnen keren. 


Keer hem om.


Vul je bal met de vulling.


Nu komt een rot klusje...namelijk het onzichtbaar dicht maken van je bal. Hier kun je lezen hoe je dat precies doet. 

En dan....klaar!



Ik ben aan het proberen om mijn patroontje te scannen. Ik hoop dat dat morgen lukt...dus daarvoor nog even geduld!








2 opmerkingen:

  1. Dat ziet er niet zo moeilijk uit. Bedankt voor de duidelijke handleiding.
    Ik zet hem op mijn to-do lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is ook helemaal niet moeilijk Sara! Als ik opschiet heb ik er eentje in een uurtje af. Laat je een foto zien hoe die van jouw geworden is?

    BeantwoordenVerwijderen